11 Feb 2014
februarie 11, 2014

Alege mai multe fructe !

0 Comment

Alege culoare si varietate: verde, galben, portocaliu si rosu !

„Mananca-ti fructele” este una dintre cele mai adevarate recomandari pentru o dieta sanatoasa. Si pentru un bun motiv! Consumul mai multor fructe te ajuta sa alungi bolile de inima si accidentele vasculare cerebrale, sa tii sub control tensiunea arteriala, sa previi unele tipuri de cancer, sa eviti o boala intestinala dureroasa si sa te protejezi de cataracta si degenerescenta maculara, doua cauze comune de pierdere a vederii.

Fructele si bolile cardiovasculare

Cel mai mare si cel mai lung studiu pana in prezent, realizat de Harvard School of Public Health (HSPH) a inclus aproape 110.000 de barbati și femei, a caror sanatate si obiceiuri alimentare le-au fost urmarite timp de 14 ani. Cu cat este mai mare consumul mediu zilnic de fructe, cu atat sunt mai mici sansele de a dezvolta boli cardiovasculare. Astfel, facand o comparatie intre cei care consuma zilnic cele mai putine fructe si cei care au o medie de 8 sau mai multe portii de fructe pe zi, cei din a doua categorie au 30% mai putine sanse sa sufere un atac de cord sau accident vascular cerebral. Desi toate fructele ar putea contribui la acest beneficiu, citricele, cum ar fi portocalele, lamaile, lamaile verzi si grapefruit (si sucurile lor) aduc importante contributii.

Fructele si tensiunea arteriala

Tensiunea arteriala marita este principalul factor de risc pentru bolile de inima si accidentele vasculare cerebrale. Ca atare, este foarte important sa o controlam. Dieta poate fi un instrument foarte eficient pentru scaderea tensiunii arteriale. Una dintre asocierile cele mai convingatoare dintre dieta și tensiunea arteriala a fost facuta intr-un studiu privind abordarea metodelor dietetice in vederea stoparii hipertensiunii. Acest studiu a examinat efectul asupra tensiunii arteriale a unei diete bogata în fructe și in produse cu un continut scazut de grasimi. Cercetatorii au descoperit ca, persoanele cu hipertensiune arteriala, care au urmat aceasta dieta, si-au redus tensiunea arteriala sistolica cu aproximativ 11 mm Hg și tensiunea arteriala diastolica cu aproape 6 mm Hg, atat cat si medicamentele pot realiza .
Mai recent, un studiu aleatoriu, cunoscut sub numele de Aport optim de macronutrienți pentru sanatatea inimii (OmniHeart) a aratat că aceasta dieta bogata in fructe a redus tensiunea arteriala chiar mai mult, atunci cand o parte din carbohidrati a fost inlocuita cu grasimi nesaturate sanatoase sau proteine.

Fructele si cancerul

Numeroase studii timpurii au descoperit ceea ce pare a fi o legatura puternica intre consumul de fructe si protectia impotriva cancerului. Un important raport emis de Fondul Mondial pentru Cercetarea Cancerului si Institutul American pentru Cercetarea Cancerului sugereaza ca fructele protejeaza impotriva mai multor tipuri de cancer, inclusiv cel al gurii, gatului, esofagului, stomacului si, de asemenea, impotriva cancerului pulmonar.

Fructele si sanatatea gastro-intestinala

Una dintre componentele minunate ale fructelor este fibra lor greu de digerat. Aceasta trece prin sistemul digestiv, absoarbe apa ca un burete si se mareste. Acest lucru poate calma intestinul iritabil si, prin declanșarea miscarii intestinale regulate, poate usura sau preveni constipatia. Actiunea de aglomerare si inmuiere a fibrei insolubile scade, de asemenea, si presiunea din interiorul tractului intestinal si astfel poate ajuta la prevenirea diverticulozei (dezvoltarea de mici pungi, usor iritate in interiorul colonului) si diverticulitei (inflamarea, de multe ori dureroasa a acestor pungi).

Fructele si vederea

Consumand o multime de fructe iti pastrezi ochii în stare buna. Este posibil sa stii deja ca vitamina A ajuta vederea noaptea. Alte fructe ajuta la prevenirea a doua comune boli legate de imbatranirea ochilor: cataracta si degenerescenta maculara. Radicalii liberi generati de lumina soarelui, fumul de tigara, poluarea aerului, infectiile si metabolismul sunt unele dintre cauzele principale. Doi pigmenți, luteina si zeaxantina, se gasesc in fructele viu colorate, inclusiv kiwi si struguri. Acesti doi pigmenti par a fi în masura sa stinga radicalii liberi inainte ca acestia sa poata dauna tesuturilor sensibile ale ochiului.
Fructele sunt în mod clar o parte importantă a unei diete bune. Toata lumea poate beneficia de pe urma consumului mai mare de fructe, dar varietatea este la fel de importanta ca și cantitatea. Nici un fruct nu ofera toate substantele nutritive de care aveti nevoie pentru a fi sanatosi. Cheia consta in varietatea fructelor pe care le mananci!